Dirigent fanfare

Wouter Vercruysse is een veelzijdig musicus. Geboren in 1988, begon hij zijn muzikale opleiding op de muziekacademie van Harelbeke. Hier ontwikkelde hij al op jonge leeftijd een liefde voor de trompet, zowel binnen de klassieke muziek als het lichtere genre.

Na zijn tijd aan de academie in Harelbeke, besloot Wouter zijn talent verder te ontwikkelen aan het conservatorium van Gent. Hier studeerde hij af met een masterdiploma in trompet, onder begeleiding van docent Benny Wiame. Tijdens zijn studie had hij ook de eer om masterclasses te volgen bij bekende trompettisten als Reinhold Friedrich, Kristian Steenstrup en David King.

Naast zijn trompetstudie was Wouter ook geïnteresseerd in directie. Hij volgde lessen bij Wim Belaen en Luc Vertommen om zijn vaardigheden in dit vakgebied te ontwikkelen. Hij was onder andere dirigent van het jeugdorkest in Deerlijk, jeugdharmonie Mortsella, Stadsharmonie Wervik, jeugdensemble Ferventis en KF Sint-Cecilia De Zwaan Lichtervelde.

Wouter's muzikale carrière omvat ook freelance werk als trompettist. Hij speelde onder andere bij de Vlaamse opera, het Antwerp Symphony Orchestra, het Limburgs Symfonisch Orkest en het Nationaal Jeugdorkest Nederland, maar was ook in musicalproducties te horen. Tijdens deze samenwerkingen werkte hij samen met gerenommeerde dirigenten zoals Philippe Herreweghe, Michael Schønwandt, Edo De Waart, Dirk Brossé en Dmitri Jurowski.

Naast zijn werk als docent en freelance trompettist, is Wouter ook actief betrokken bij verschillende blaasorkesten en formaties. Hij is lid van KF Sint-Cecilia Deerlijk en Brassband Leieland, waar hij van 2009 tot 2022 de rol van principal cornet vervulde. Van 2015 tot 2019 speelde hij bij de popband Zinger.

Wouter heeft ook erkenning gekregen voor zijn muzikale prestaties. Hij werd bekroond als eerste laureaat van de Belfius Classics en ontving de Lions Liederik Harelbeke cultuurprijs.

Ondertussen zet hij zijn eerste stappen in het schrijven van muziek, wat resulteert in een aantal uitgaves bij BVT Music en Ypress. In de compositiewedstrijd voor fanfares van Vlamo in 2023, kreeg zijn werk ‘Belgica’ een eervolle vermelding van de jury.

Beroepshalve is Wouter leerkracht aan Dé Academie Ieper, is hij een veel gevraagd jurylid en gastdirigent.